Реклама як ліки.

Я хочу розглянути важливість вибору рекламних носіїв, варіантів реклами, очікування результату, який вона повинна принести, провівши аналогію з ліками. Незвичний погляд? Для мене було цікаво подивитись на рекламу з медичної точки зору. (можливо тому, що моя перша освіта була медична).

Отже, якщо порівняти організм людини та бізнес, можна знайти багато спільного. Коли все гаразд, організм злагоджено функціонує, продукує нові клітини, росте. Людина почувається добре. Так і в бізнесі – всі процеси працюють, є прибуток, бізнес росте та розвивається. Але бувають моменти, коли стається збій в якомусь органі з тих чи інших причин. Тоді ми отримуємо «перший дзвіночок» у вигляді розладів, болісних відчуттів або взагалі – неможливості нормально функціонувати. Як правило, що робить людина? Йде до лікаря, проходить діагностику, здає аналізи, отримує діагноз і призначення ліків та рекомендованих процедур. Пацієнт все виконує та повертається до нормального стану. Так має бути і в бізнесі – при перших негараздах необхідно насамперед визначити проблему. Чому я пояснюю саме з такої точки зору? Тому що кожна людина переживала подібні відчуття.

Що ж відбувається з рекламою? Часто підприємці замовляють її, не розібравшись у питаннях: що конкретно має вирішити реклама, які її задачі? Відповідь – збільшити прибуток не приймається. Це так само, як просити в аптеці «таблетку для здоров’я». Ми ж не приймаємо таблетку від артеріального тиску при болі в животі! Тоді чому не очікувати від реклами конкретних результатів, ставити конкретні завдання: збільшити потік потенційних клієнтів, переконати купити товар, нагадати про існування фірми, розповісти про новий товар на ринку тощо…?

Тепер кілька слів про вибір цільової аудиторії. Реклама не працює «для всіх». Є конкретна група людей, яку варто визначити і звертатись саме до них, зрозумілими їм словами. Тоді вона буде мати результат. Так і в організмі, безглуздо лікувати віруси антибіотиками, якщо ці маленькі зарази не чутливі до них. А от противірусні препарати – саме те, що потрібно!

Також всі знають, що лікарські засоби бувають в різних формах випуску: таблетки, порошки, краплі, в ампулах, аерозолях, свічки та інші. Причому одна речовина буває в кількох варіантах. Наприклад, анальгін може бути в таблетці, свічці або в ампулі. Ніби одна діюча речовина, але від способу введення залежить швидкість та тривалість її дії. Так і в рекламі – важливим є вибір каналу комунікації. Самими швидкими по впливу на аудиторію є радіо та інтернет, а от газета, наприклад, спрацює повільніше, проте ефект триватиме довший період…

Отже, опрацювавши всі вищезазначені важливі моменти, приступаємо до повідомлення – це те, про що саме ми будемо говорити, як і якими словами звертатись до нашої цільової аудиторії. В аналогії з ліками це може бути, наприклад, вибір антибіотика.

Але перед тим, як призначити такий препарат, лікар обов’язково зробить пробу, щоб переконатись у ефективності антибіотика на конкретну мікрофлору. Так і в рекламі варто робити тестування, хоча би на невеликій фокус-групі, що б проаналізувати, як вона діє, чи подобається аудиторії та при потребі скорегувати.

А пригадуєте, що лікар ще пише на призначенні – приймати по 1 таблетці 3 рази в день після їжі? Що це? Це – план активності. Як часто має виходити, наприклад, реклама на радіо - 5 разів на день, а може і 10? Все залежить від конкретної ситуації та поставлених задач.

І вже після того, як ви пройшли курс лікування, лікар огляне вас ще раз, щоб оцінити стан та пересвідчитись у позитивному результаті (в деяких випадках, і кілька раз в процесі лікування). Так і в рекламі, повинна бути оцінка ефективності, причому варто враховувати відтермінування результату. Лише після цього можна сказати, наскільки успішною була рекламна кампанія. Порівнявши результати, наприклад, об’ми продаж до і після реклами.

Також не забуваймо, що деякі люди для підтримки гарного тонусу, нормального стану організму, для профілактики захворювань приймають вітаміни, мікроелементи, займаються фізичними вправами та загалом дбають про своє здоров’я. Так само і реклама нехай буде приємним елементом, що приносить лише користь.

 

Людмила Лукіян, маркетолог

 

Теги до статті : Людмила Лукіян, реклама